marți, 8 noiembrie 2011

Concluzii dupa prima vara de gradinarit - tips from za garden episodul 2


Acum ca s-a incheiat (cu mare succes) primul sezon de permacultura din gradina noastra, hai sa facem un mic rezumat :)
In episodul 1 va povesteam despre rosii, in episodul 2 vreau sa va zic cate doua vorbe despre toate celelalte culturi experimentate anul asta.

No hai sa purcedem! Incepem cuuuu...morcoviiiiii.

Noua ne plac morcovii! In salate, rontaiti ca atare, suc de morcovi sau pusi in mancare, morcovii sunt deliciosi. Am constatat ca, daca vrei sa ai morcovi toata iarna, cam trebuie sa pui multi! Eu am pus (cred) vreo doua plicuri si au iesit o plasa de morcovi. Ceea ce n-am facut totusi a fost raritul :P Daca i-as fi rarit s-ar fi facut mult mai mari. Cei cativa pe care i-am rarit s-au facut foarte faini. Mari, fragezi, rotunzi. Eu banuiesc in felul urmator: pentru ca pamantul este protejat de stratul de fan de deasupra, el nu se batuceste de la ploaie/soare/ploaie/soare, ramane afanat si astfel morcovii au loc sa se dezvolte si se fac rotunzi si frumosi. Am pus doua ture de morcovi, primii la sfarsit de aprilie si ceilalti prin mai. Tura 2 a ramas mult in urma. Asa ca recomandarile mele ar fi:
- Semananti morcovii devreme!
- Rariti-i (la timp)!
- Pastrati pamantul afanat, folosind metoda cu straturile inaltate si acoperite cu mulch in care nu se sapa si astfel pamantul ramane afanat.
- Puneti morcovi muuuuulti ca sa va ajunga toata iarna!! :)

Urmeaza vinetele:


Vinetele mele nu s-au facut foarte mari dar au fost delicioase. Am mancat si vinete din piata si desi au fost bunicile si alea, ale mele au fost mai bune. Rasadul de vinete l-am avut de la maica-mea. Am cumparat si rasad din piata dar n-au rodit nimic. Cam atat despre vinete, trecem la porumbul dulce:

Porumbul dulce a fost demential :) Am pus putin si in congelator dar majoritatea l-am mancat crud, imediat ce l-am cules si a fost super bun! Porumbul dulce se poate manca si crud, il puteti fierbe, se poate pune in salate, se poate congela. Il recomand! :) Eu am pus numai vreo 6-7 fire, pe marginea unui strat, care au produs niste mini stiuleti buni de tot, asa ca la anul vreau sa pun mai mult. Cica in gasca mai mare, porumbul este mai productiv. Se poate pune in combinatie cu fasolea, care se va sui pe porumb si nu va mai fi nevoie sa-i puneti pocie.
Am pus si pepeni in gradina dar nu s-a ales nimic de ei. Secretul consta in caldura. Pepenii au nevoie de multa caldura. Dupa cum vedeti in poza de mai jos, au rasarit pepeni cu duiumul in jurul unei bucati de beton postata pe iarba in urma renovarilor, taman intr-o zona unde aruncam noi de zor semintele de pepeni de la zecile de pepeni pe care i-am halit vara asta. Au rasarit singuri, de capul lor, intr-un loc unde nici pamant prea mult nu era. Asa ca daca vreti pepeni intr-o zona mai rece, semanati-i langa un pietroi care acumuleaza caldura si le tine de cald. La anul asa vom face!

Anul asta am pus cam 30-40 de fire de fasole din diverse soiuri: alba, pestrita, maro, de boabe, de teci...etc Este arhisuficient pentru fasole verde dar daca vreti fasole boabe atunci trebuie mult mai multa. Eu am cules 90% teci pe care le-am gatit pe parcursul verii + am pus in lada vreo 10 pungute si la final m-am ales si cu un bol de boabe de toate culorile. Pentru la anul vreau sa pun mai multa de boabe si sa ma informez mai bine care e de teci si care de boabe :)

Tecile uscate le-am pus la loc pe strat.

Asta este marele bol de boabe uscate care a rezultat din tecile pe care nu le-am ajuns sa le culeg cand erau verzi, ca s-au catarat pe arac in sus.

Dovleceii au fost vedete vara asta. Au fost super mega productivi si am si pus nenica o tona!
Concluzii:
- nu puneti dovleceii in mijlocul gradinii, in strat cu alte fiinte mai firave :) Nebunii astia cotropesc totul in jur. S-au suit peste toate plantele din stratul lor si pe rosiile si fasolea din straturile vecine.

- sunt foarte productivi si fac dovlecei non stop din iunie pana in august-septembrie.
- 10 fire sunt suficiente pentru o familie, toata vara, in conditiile in care am gatit dovlecei la greu, am facut si sucuri si am bagat si in lada

In poza de mai sus ma ocupam de luatul semintelor. Se lasa 2-3 dovlecei sa se imbatraneasca in strat, pana in august. Sunt maturi cand nu mai intra unghia (voastra) in coaja lor, adica coaja este destul de groasa/tare. Apoi ii culegeti si ii mai lasati vreo saptamana sa se odihneasca. Apoi se sparg, se scot semintele din ei si se pun la uscat.

Cu conopida si broccoli nu am avut succes anul asta asa ca posibil ca la anul, daca nu gasesc niste rasaduri adaptate zonei, sa nu mai pun. Broccoli a facut ditai frunzele dar nici un rod

si conopida a iesit mica, miculuta

De ardei sunt tare mandra!


S-au facut niste ardei frumooosi si mega gustosi! Si gogosari si capia si grasi si iuti. Rasaduri din productia proprie! Nestropiti, nesapati, nebibiliti!
Cei pe care i-am pus printre rosii si alte legume nu s-au facut asa frumosi. Astia frumosii au fost in strat: ardei capia, gogosar, iute, vinete si flori.
Dintre flori cel mai mult mi-au placut ferfenii si galbenelele... :)

Cica, aceste doua flori atrag multe insecte bune pentru gradina si secreta niste chestii in pamant care alunga viermii ce ar putea da atacul la radacinoase.
Puneti flori de toate felurile, peste tot in gradina!
Si lu' ozzy ii plac florile:



Un comentariu:

  1. Felicitari, eu zic ca a fost foarte bine pentru primul an!
    Anul viitor sa aveti recolte mult-mult mai bogate!
    Cu tot dragul,

    RăspundețiȘtergere