marți, 23 august 2011

Tips from za garden. Episodul 1: rosiile

Astazi am chef sa incep un rezumat tomnatic, din gradinaaa :) O sa va spun cam ce am concluzionat pana acum vis-a-vis de semanat, plantat, recoltat si luat seminte.
In episodul de azi o sa vorbim despre rosiiii :)
Mai intai trebuie sa va spun ca gradina din anul asta nici nu era in plan. Gandul sa ne mutam la tara a inceput sa ia proportii prin martie, in aprilie ne-am mutat de proba cu gandul ca nu facem nimic timp de doua saptamani, doar stam si vedem cum e la Ileni. Si tot in aprilie ne-am trezit cu sape, harlete si lopeti facand la straturi inaltate si pline de fan :) Nici prin cap nu ne-ar fi trecut in februarie ca ne vom muta la tara!! Si nici atat ca vom avea in vara asta our very first garden!! A fost primul an, am avut multe de invatat, a fost super exciting, a fost si mult de munca dar am facut-o cu entuziasmul incepatorului si a meritat!
Gata, acum sa va zic despre legume :)
Concluzia generala ar fi ca e bine ca plantele sa fie cat mai aerisite. bineinteles ca atunci cand semeni pentru prima data de capu' tau si cand vezi ditai stratu gol, iti vine sa le pui cat mai inghesuite, ca sa incapa multe, multeee si in plus, ti se pare ca e loc berechet. Si unde mai pui ca habar n-ai cum arata planta care va iesi din samanta si cat de mult loc o sa ocupe :)) Asa ca, daca aveti timpul necesar, va recomand sa studiati cam cat loc necesita fiecare planta si mai bine sa le puneti mai aerisite decat prea inghesuite. Plantele inghesuite se imbolnavesc mai usor si sunt mai putin productive.
In particular am hotarat ca:
Rosiile:

Dupa ploile de la sfarsitul lui iulie si inceputul lui august care au tinut doua saptamani, rosiile noastre s-au cam manat. Din fericire nu suntem fani ai "shtropitului" asa ca le-am lasat in voia Domnului. O parte din fructe s-au stricat dar s-au copt suficiente pentru mancare si din samanta pe care am luat-o de la cele sanatoase vom creste la anul rosii si mai rezistente. Din punctul nostru de vedere stropirea plantelor contra manei le face si mai vulnerabile si dependende de interventia omului. Pentru la anu' o sa studiez mai mult despre stropirea lor cu macerate de plante sau alte metode naturale.
Concluziile vis-a-vis de rosii ar fi:
- e mai bine ca rosiile sa fie legate. Am lasat cateva fire pe jos ca sa vedem diferenta si la unele s-au manat frunzele pentru ca au stat pe pamantul umed atata vreme si la celelalte s-au manat fructele care atarnau pe pamant.

- folositi niste pari seriosi la legatul rosiilor, eu am folosit ce aveam prin sura adica niste paruleti cam vechi si subrezi. Rosiile se fac foarte grele cand se umplu de fructe si daca parii nu sunt rezistenti se rup sau se apleaca. dupa ploile abundente si din cauza ca pamantul era foarte afanat in straturile inaltate, parii mei s-au cam lasat intr-o rana. Asa ca recomandarea mea ar fi: pari musculosi si bine infipti! Din cand in cand, mai dati cate o tura prin gradina, mai ales dupa ploi si mai impingeti de ei in jos.
- e bine ca firele de rosii sa fie aerisite. Sa aiba cat mai mult loc in jurul lor ca sa se dezvolte. nu va lasati pacaliti de rasadul de rosii care pare mic, cand se fac mari, rosiile au nevoie de aproximativ 20-30 de cm in jurul lor. Cu cat mai mult cu atat mai bine. Pentru optimizarea spatiului le puteti inconjura cu ceapa, morcovi sau alte plante care nu au nevoie de atat de mult spatiu in inaltime.
- plantele pe care nu le-am copilit chiar asa des si agresiv au rezistat mai bine la mana
- rosiile afectate partial de mana sunt foarte bune. Poti folosi 70-80-90% din fruct. In poza de mai jos e o ladita plina cu rosii delicioase din care, daca le cureti de partea stricata, poti face salata sau bulion :)

- pentru noi doi erau arhisuficiente 15-20 de fire de rosii. Mai ales ca noi nu prea consumam bulion si rosiile ar fi fost de mancare. S-au copt cam toate odata si nu ai ce face cu ele. Rosiile sunt cele mai pretentioase din toata gradina, trebuiesc legate si copilite destul de des asa ca nu are rost sa ne spetim degeaba in gradina ca apoi sa nu mai stim ce sa facem cu fructele.
- aici la ileni, nu este un loc foarte benefic pentru rosii, pentru ca au inceput sa se coaca mai serios de-abia dupa 15 august. Si asta in conditiile in care le-am pus devreme. Ale mamei mele, din acelasi rasad, au inceput sa se coaca inainte de 1 august si este doar la 20 de km mai departe de munte. Dar totusi, se pare ca aici e mai rece clima. Poti cultiva rosii pentru tine, pentru bulion, dar nu merita sa cultivi cantitati mai mari.
- pentru seminte am ales cateva rosii frumose si sanatoase. e important sa fie bine coapte. rosiile pot fi culese si mai necoapte si se coc in cateva zile stand in farfurie dar cele pentru samanta trebuie sa fie bine coapte cand le culegi. le rupi sau le tai in doua, le scoti samanta si o pui intr-o farfurie adanca. le clatesti bine, le scurgi printr-o sita si le pui la uscat pe o farfurie intinsa. amesteci o data la cateva ore ca sa nu se lipeasca de farfurie. Cand sunt bine uscate le pui la pastrare intr-un plic de hartie. scrie pe plic ce sunt ca sa nu le incurci dup-aia.

Si concluzia finala despre rosii: rosiile mele mostenite de la bunici sunt cele mai tari!!! "Inima de bou" rocks! Sunt delicioase, cremoase, duuuulci si nu se compara cu nici un alt fel de rosie pe care am mancat-o pana acum. Sunt mai pretentioase, mai delicate dar merita efortul! I looove them!
Si nu in ultimul rand ar fi faptul ca plantele (ca si toate celelalte fiinte) sunt sensibile la emotiile si gandurile noastre. Cand te duci in gradina, relaxeaza-te, nu-ti fa griji (asa cum am facut eu :P). Cred ca unul din motivele pentru care rosiile s-au manat a fost si vesnica mea purtare de grija! Ma duceam in fiecare zi si le analizam si le studiam sa nu cumva sa se maneze. Am purtat cu mine un sentiment de ingrijorare si tensiune de cate ori le vedeam un pic pleostite sau cu vreo frunza ofilita. Intr-un final apoteotic am hotarat ca nu merita stresul. Daca vor sa se maneze asta e, nu ma pot lupta cu natura. Am hotarat sa fiu happy orice s-ar intampla! Si am fost! Si sunt! Si cred ca la anul o sa pot fi mult mai relaxata vis-a-vis de rosii. Toate celelalte legume s-au facut de minune! Sunt frumoase, sanatoase, roditoare. Gradinaritul e mult mai simplu decat pare. Plantele cresc singure, ploaia le uda, vantul le mangaie, soarele le da energie si tu trebuie doar sa te bucuri observand acest dar minunat.

Plantele stiu sa-si poarte singure de grija si cel mai bun lucru pe care-l poti face este sa ai incredere in ele. Natura stie cel mai bine ce-i de facut in gradina. Ca doar face asta de milioane de ani :) Tu doar relaxeaza-te si bucura-te de gradinarit!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu