vineri, 27 mai 2011

Straturile si gradina organica in permacultura

Exista in permacultura si in gradinareala organica o gramada de metode de plantat, semanat, cultivat. Dintre ele noi am ales metoda "raised beds" si mulcirea cu fan si paie (ca de-astea avem din belsug in sura). Mulcire, acest cuvant elevat care ma gadila de fiecare data, de mor de ras cand il aud. Vine din engleza de la mulch si se refera la acoperirea permanenta a pamantului cu un strat de materiale biodegradabile. Mulcirea (chicote infundate), se poate face cu paie, fan, frunze uscate, orice plante sau iarba uscata, lemn maruntit, ziare, carton.. etc

Stratul asta de protectie ajuta in mai multe feluri. Odata protejeaza pamantul de ploaie si de soare. Daca dam fanul la o parte observam ca umiditatea se pastreaza si pamantul este afanat. Daca sapi pamantul si apoi il lasi neacoperit se usuca foarte tare de la soare si se taseaza de la ploaie. In timp devine bolovanos, tare si uscat.
Stratul de mulch se descompune in timp, hranind astfel solul. Un alt lucru bun este ca innabusa buruienile. Bineinteles ca temerarele buruieni nu se lasa cu una cu doua si ies si prin mulch, dar cica, dupa ce in primul an plivesti ca in orice gradina, in anii care urmeaza buruienile se imputineaza tot mai mult si dispar.
Cei care ati mai fost pe la tara stiti ca in gradinutele noastre din spatele curtii se faceau straturi. Doar ca, spre deosebire de raised beds, alea erau mai micute si avea niste carari enervante intre ele de nu incapeai nicicum sa calci pe-acolo.

Noi am procedat in felul urmator:
Am facut straturile de aproximativ 1 metru 20 latime si cararile de 50 de centimetri. Am luat pamantul din carare si l-am pus in strat. E posibil, din exces de zel sa fi sapat cam adanc si astfel am inaltat straturile cam mult. Desi in filmuletul Emiliei Hazelip zicea ca pot fi intre 25 si 75 cm inaltime. Ale noastre sunt cam de 60 de cm, ne ajung peste genunchi.

Pentru ca straturile sunt asa de inalte, cararile functioneaza ca tavitele de la ghivece, apa de ploaie se scurge din strat atunci cand sunt ploi excesive si se absoarbe in strat atunci cand e seceta. Udatul excesiv al straturilor este daunator.
Dupa ce am facut straturile, am maruntit bine pamantul de desupra cu sapa si apoi cu grebla, apoi am pus pe carare crengute rupte (de la taierea pomilor) si peste ele si pe straturi am pus fan si paie (aveam in sura niste paie peste fan asa ca am insfacat ce am gasit pe-acolo, nu erau paie/fan in vreo proportie anume). Stratul de fano-paie a iesit cam de 10 cm - uscat. Apoi am udat bine straturile. Asta cica ar trebui sa fie singura udare pe care o faci. Apoi te bazezi pe ploaie. Stratul de mulch se completeaza apoi periodic. In primul an se va consuma mai mult, apoi pe masura ce pamantul devine mai bogat va fi nevoie de tot mai putin mulch. Deci dupa prima mulcire, de acum si pana-n vecie veti avea mulci pe straturi si carari. Totusi el se mai da la o parte primavara devreme, in primele zile de soare pentru ca pamantul sa se incalzeasca.
Aici am facut niste straturi mai mici de inaltime (cam 30-35 cm) cu rasaduri de rosii, ardei si vinete si vom pune paie numai dupa 5 iunie pentru ca pamantul, si astfel si radacinile plantutelor, sa beneficieze de mai multa caldura.

O chestie faina care se intampla din cauza mulciului, este faptul ca poti umbla linistit prin gradina dupa ploaie.
Alta idee importanta in permacultura este ca nu se sapa! Si asta nu pentru ca ne-ar fi lene (desi sapatul nu cred ca e o activitate tocmai iubita de nimeni - i guess!) ci pentru ca sapand stricam echilibrul solului. Acolo se creeaza nistre microorganisme (si nu numai micro) care nu trebuiesc deranjate.
De-asta, inainte de a face straturile, mai ales daca pamantul nu a mai fost lucrat, eu as zice sa-l curatati bine de buruieni, nu cum am facut noi la primele doua straturi cand am fost incepatori naivi si n-am crezut in puterea buruienilor :D Dup-aia ne-am prins ce-o sa ne mai dea de furca buruienile pe viitor asa ca am cosit, apoi am curatat frumos iarba, buruienile si radacinile lor cu sapa si de-abia apoi am sapat cu harletul.
Uite cata mormanul de buruieni am adunat. Le lasam la uscat si le punem la compost sau mulci:

Am maruntit bine, bine pamantul, ca sa fie afanat, tinand cont ca asta va fi ultima sapare (suna dramatic, dar e misto ca scapam de sapat forever).
Dupa ce am facut straturile inaltare, am mulcit frumos cu crengute si paie (atentie, crengute numa pe carare, nu si pe strat), am ajuns la etapa de semanat, In primele doua straturi, am dat mulciul la o parte, am insamantat si apoi am pus mulciul la loc. Am vrut sa testez daca rasar legumele prin fan. Cred ca m-am cam riscat! :D
Ridichile si ceapa semanate sub mulci n-au nicio problema. In josul pozei este spanacul caruia cred ca i-ar fi mers mai bine fara fan pana rasarea mai bine.

Morcovii au iesit mai greu prin fan. L-am mai dat jos de pe ei ca mi se pareau prea firavi acolo sub paie :P In stanga este chard si morcovii sunt in dreapta

In urmatoarele straturi, vazand eu cat se chinuie saracele salati si morcovi sa iasa prin fan, am incercat alta metoda. Am facut mici gauri (cam de 10 cm diametru) in mulci unde urma sa seman, acolo am pus doi pumni de pamant (cat sa umplu gaura) si am semant. In felul asta legumele ies direct la lumina si sunt si mulcite imprejur. Dupa ce cresc un pic le putem pune mulci si in jurul tulpinii.
Unde se vede pamant am semanat legumele:

Acuma, aste-s metodele la care m-am gandit eu dupa indelungi strofocari, ca nu stiam cum sa fac. Daca aveti voi alte idei, please share!
Singura alta metoda care imi vine in minte si pe care am si incercat-o la rosii, este sa dai mulciul la o parte in primavara, sa semeni si apoi sa il mai pui la loc abia peste o luna cand rasar plantutele, dar sincer nu stiu daca este varianta cea mai buna. We'll see!
Pe straturile din spate nu am pus mulci deloc, decat pe carari. Am semanat spanac si salata si dupa ce rasar bine le pun si mulci.

Oricum o sa va tin la curent, dupa ce hotarasc exact cum e mai bine sa faci, sa le semeni sub mulci sau nu. Pana acum am vazut ca doar ridichile si ceapa se descurca bine sa iasa de sub fan. Morcovii, salata si astea mai firave nu prea.
Am citit pe net ca rosiile au nevoie de pamant cald si ca pana prin iunie ar trebui lasate fara mulci ca sa se incalzeasca bine pamantul din jurul lor. Eu am pus si cu mulci si fara si vom vedea care se descurca mai bine. Am avut rosii puse in ghivece din martie si le-am rasadit in gradina la jumatatea lui mai. Am primit si de la maica-mea unele mai smechere, mai mari, pe care le-a semanat in februarie si le-a tinut in balcon unde au avut mai multa lumina. Abia astept sa mananc rosii!!
Rasadurile mele de rosii langa cateva din salatile ursului (cel mic):

Alte idei vis-a-vis de straturi? Pai toate buruienile sau frunzele care se rup din strat si nu se mananca se lasa sa se usuce pe post de mulci. Ele protejeaza solul si apoi, cand le vine randul, se descompun, returnand nutrientii pe care i-au inmagazinat din aer, apa si sol, inapoi in pamant. Isn't that nice? :D
Ca si design, am mers initial pe metoda lui Mel Bartholomew, 1 square foot gardening. El zice sa imparti terenul in patrate de 30cmx30cm si in fiecare patrat sa pui alt tip de planta. Asta ca sa ai varietate, protejand astfel plantele mai bine de daunatori si boli. O fi o metoda buna dar m-am cam chinuit. Era mult mai simplu cand puneam cu maica-mea un rand luuuung de morcovi si langa unul de spanac.
Oricum, cred ca raspunsul e undeva la mijloc. Ideea de baza era sa nu plantezi ditamai tarlaua numa cu un soi de plante. Plantele se ajuta una pe alta cand sunt variate. Se protejeaza de daunatori si de boli. De-asta e bine sa ai multe flori, de toate felurile prin gradina, printre legume. Sa fie flori inflorite tot sezonul.
La intrarea in gradina ramasese un locsor nesapat unde am facut un strat de flori care sa te intampine voioase cand intri. Deocamdata am rasadit 4 floricele din ghivece pe care le primisem. Dincolo de ele sunt straturile cu rasaduri de ardei, rosii si vinete, straturi pe care o sa punem mulci la inceputul lui iunie.

Am studiat cateva tabele de companion plants ca sa vad pe care cu care sa le pun alaturi si am incercat sa le intercalez cat mai mult prin gradina.
Deocamdata am pus multe galbenele si condimente printre legume si vreau sa mai rasadesc flori peste tot si am pus legume variate in fiecare strat.
In rest, ce sa va mai spun? Nu se stropeste, nu se pune gunoi, nu se sapa, nu se uda (desi noi am mai udat un pic unde am pus rasadurile de rosii). Ce se face totusi cat mai des posibil, este vizitarea si admirarea plantelor, minunarea de cat de mari si frumoase sunt, mangaiere delicata a frunzelor si de la inceputul verii, pana tarziu in toamna, culegerea roadelor bogate, inmiresmate, sanatoase si aratoase!!

4 comentarii:

  1. Draga Teo,

    de cateva zile iti citesc blogul :) tot de atunci ma tangui sa-ti scriu.
    Cred ca a fost un moment magic cel in care am hotarat sa vad care-i treaba cu link-ul de la statusul tau :) te am in lista pentru ca am cumparat de pe unda.ro

    Vreau sa-ti spun ca blogul tau a fost extrem de inspirational pentru mine :)
    De ceva vreme mi se plimba prin minte ideea de a ma muta la tara. Discutam adesea cu Liviu, prietenul meu despre cum ar fi, ce am putea face pentru bani, ce cheltuieli presupune viata la tara...ideea e ca am vrea sa ne desprindem de sistem, sa respiram aer curat si sa traim sanatos. Ne intrebam amandoi cum ati reusit sa traiti 10 ani in Bucuresti, noi avem 3 si incepem deja sa simtim ca ne sufocam.
    Sunteti admirabil de curajosi, as vrea sa am si eu curajul, noi...liviu e mai curand setat sa isi gaseasca un job in strainatate, dar oricum are si el ideea asta cu mutatul la tara si totusi mai latenta decat o am eu.

    apoi as mai fi avut cateva intrebari, daca nu te deranjaza sa imi raspunzi...ati renuntat la job-uri? ati gasit ceva de facut bani de acasa? cam astea sunt intrebarile de care ne lovim noi...

    eh...ma lungesc, ideea e ca sunteti minunati :) din punctul meu de vedere si va doresc sa aveti rosii frumoase :):) si sa va bucurati de soare in fiecare zi!

    ganduri bune,

    Ruxi

    RăspundețiȘtergere
  2. salut ruxi,

    m-am bucurat mult sa citesc astazi mesajul tau :) pacat ca nu ai lasat un email sa pot sa-ti scriu mai multe. daca vrei poti sa-mi scrii tu un mail la magicreminders@gmail.com sa vorbim mai pe indelete.

    in primul rand multumim mult pentru urari si aprecieri!

    legat de sursele de venit, eu am renuntat la job de cativa ani si lucrez pe cont propriu (unda si diverse alte chestii) din 2007. luci lucreaza si el in grafica si ar putea lucra de la distanta dar oricum vrea sa se ocupe de acum de proiectele lui. Ideea este ca odata cu mutatul noi am redus foarte mult cheltuielile. In Bucuresti plateam chirie, intretinere, benzina, legume (pe care acum le vom avea in gradina).. etc Acum toate cheltuilelile astea au disparut, asa ca e nevoie sa castigam mult mai putini bani ca sa ne intretinem :)

    Oricum, sunt si aici o gramada de lucruri din care poti face bani. Mie imi place mult sa mesteresc, sa cos, sa modelez, asa ca sigur voi avea de lucru. Fac haine, obiecte de decor.. etc si le vand pe internet cu livrarea prin curier sau posta. Putem sa vindem si excesul de legume (desi nu vor fi cine stie ce anul asta) sau putem sa vindem seminte bio pentru anul viitor. Putem culege plante medicinale, putem face tincturi, alifii sau sapunuri naturale. Toate astea se pot vinde pe breslo.ro sau iti poti face un blog.

    Mai am multe idei dar poate vorbim mai multe pe mail.

    ce sa mai zic, ma bucur sa aud ca mai vor si altii sa se mute la tara. Eu mi-as dori sa facem o comunitate maaaare, mare de tineri veseli si prosperi mutati de la oras la tara :)

    o seara frumoasa tuturor!

    teo

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna dimineata Teo....ideea ta de a face agricultura mi s-a lipit de suflet.Pana acum se ocupau ai mei de gradini,dar la anu'..las ca stiu eu ce-o sa fac....studiez mai intai tot ce-ati facut voi!Va admir si va multumesc pt tot ce-am citit aici...ca imi e de mult folos......Va imbratisez cu mare drag!...Magda......

    RăspundețiȘtergere
  4. Hei Magda :) Ce ma bucur!!
    Eu imi doresc de multa vreme o gradina si desi am gradinarit de mica la bunici si cu parintii, prima experienta de "gradina mea proprie si personala" a fost foaaaarte tare. E un feeling incredibil cand vezi plantele cum cresc si cum, unde acum o luna nu era nimic acum e o padure verde.
    Am lucrat cu pasiune de la 8 dimineata la 9-10 seara, zi dupa zi, neobosita, bucuroasa, entuziasta. Gradina mi-a dat energie, pace si incredere. La un moment dat m-am mai plictisit si mi-a venit cheful de croitoreala, dar e ok, its only natural :)
    Si oricum lucrurile se potrivesc (ca intotdeauna) de minune, pentru ca primavara, anchilozati de atata stat in casa, avem chef de miscare si lucrul in gradina in aerul proaspat de primavara este excelent pentru corp, minte si suflet. Apoi entuziasmul se topeste odata cu caldurile, dar nici gradina nu mai are nevoie de asa multa grija. Asa ca astept cu nerabdare primavara urmatoare. Intre timp ma delectez in atelier si in curte. Gradina este vizitata doar pentru cules :)

    Te pup Magda si ma bucur enorm sa te pot inspira!!! Si asteptam poze cu gradina ta! :D

    RăspundețiȘtergere